Debat: Offentligt opgavetyveri sker også i transportsektoren

15.03.2017 Kommentar

Offentligt opgavetyveri sker også i transportsektoren, skriver Anders Johansson, MF, De Konservative, og Peter Olsen, transportpolitisk chef, Danmarks Rederiforening. Debatindlægget har været bragt i Børsen den 15. marts 2017.

Vi ser frem til det kommende servicetjek fra regeringen, der vil se nærmere på det offentliges erhvervsaktiviteter. For hvis vi skal have den offentlige sektor til at køre længst muligt på literen og have en toptunet samfundsøkonomi, så nytter det ikke, at den offentlige sektor underminerer vores erhvervsliv ved at hugge virksomhedernes opgaver.

Et aktuelt eksempel stammer fra transportsektoren, hvor Vejle Havn forsøgte sig med rederidrift i nabohavnen Horsens. Det skete på bekostning af private aktører. Angiveligt var loven uklar, lød det fra havnedirektøren. Et dugfriskt svar fra transportminister Ole Birk Olesen (LA) til Folketinget efterlader dog ingen tvivl om, at havnen handlede i strid med gældende lovgivning.

Baggrunden er nok den, at den kommunale selvstyrehavn i Vejle har indkøbt en slæbebåd tilbage i 2013 til en værdi af 24 mio. kr. Slæbebåden ligger lidt for stille, da der ikke er så mange kunder i Vejle Havn, hvorfor man kiggede efter opgaver i andre havne. I strid med loven at bemærke.

Ikke et offentligt kerneområde
Eksemplet viser essensen af det offentlige opgavetyveri. For rederidrift er ikke just inden for det offentliges kerneområde. I tilfældet med havnen var lovgivningen tydelig og fungerer som et nødvendigt bolværk, men det gælder ikke for mange andre områder. Derfor bør regeringens servicetjek følges op af initiativer, der sætter hegnspæle om det offentliges virketrang.

Konkurrence er sundt, men når det både involverer offentlige og private virksomheder, skal det naturligvis ske på fair, lige og konkurrencemæssigt forsvarlige vilkår. Det bør samtidig være en betingelse, at der er tale om en kerneopgave for det offentlige, som ikke løses bedre eller lige så godt af en privat aktør.

1. Peter Olsen
    Transportpolitisk chef, Danmarks Rederiforening