Rederierne vil garantere praktikpladser

05.01.2017 Aktuelt

En samlet uddannelsespakke, der indeholder en praktikpladsgaranti, bør være en del af det maritime vækstteams anbefalinger. Pakken skal sikre fødekæden af kloge hoveder og dygtige hænder, så der undgås en mangel på kvalificeret arbejdskraft inden for søfarten, mener Rederiforeningen.

De danske rederier foreslår, at regeringen gennemfører en maritim uddannelsespakke i forbindelse med en kommende vækstplan – og rederierne er klar til at levere deres del. Det skriver Anne Windfeldt Trolle, direktør i Danmarks Rederiforening, i dag på Altinget.dk

”Skal rederierne have en chance for at klare konkurrencen på den lange bane, er det ikke nok med gode rammevilkår. Rederierne skal også have de rigtige kompetencer og kunne tiltrække talenterne til Det Blå Danmark. Det kræver, at vi er løbende er villige til at nytænke vores uddannelsesindsats, så vi uddanner korrekt og uddanner tilstrækkeligt”, skriver Anne Windfeldt Trolle.

Praktikpladsgaranti som omdrejningspunkt

Konkret foreslår rederierne en nyskabelse indenfor uddannelsessektoren i form af en praktikpladsgaranti til 350 årsværk til søs hvert eneste år. Garantien skal indføres i kombination med, at optaget øges på de maritime uddannelser.

Praktikpladsgarantien foreslås realiseret ved, at det ekstra optag af officersstuderende får SU under deres praktikophold frem for praktikløn. Derudover skal der være større fleksibilitet, således at praktikopholdets sejltid kan afvikles på flere rederiers skibe.

Endelig bør der iværksættes en analyse af de maritime uddannelser for at sikre, at de er klar til en virkelighed, hvor digitalisering og ny teknologi rummer et stort potentiale for innovation og nye forretningsmuligheder.

Den maritime uddannelsespakke bør være en af anbefalingerne fra regeringens maritime vækstteam, der forventes at præsenterer sine anbefalinger til foråret, mener Anne Windfeldt Trolle.

”Vores uddannelsesudspil skal ses som en integreret del af det arbejde, som aktuelt foregår i det maritime vækstteam. Det samlede mål er ny vækst i Det Blå Danmark. Det vil selvfølgelig være i rederiernes egen interesse, men så afgjort også en gevinst for Danmark, da søfarten er en styrkeposition, som begår sig godt i den globale økonomi,” skriver Anne Windfeldt Trolle.

Hun ser nu frem til at samarbejde med både myndigheder, uddannelsesinstitutioner, fagforeninger og virksomheder om et løft af uddannelsesindsatsen.

2. Anne Windfeldt Trolle
    Direktør, Danmarks Rederiforening