Det Blå Danmark skal tale samme sprog som unge mennesker

14.03.2017 Aktuelt

Rekrutteringskampagnen World Careers, der administreres af Rederiforeningen, har ansat en youtuber, der skal få de unge gjort nysgerrige på en karriere i Det Blå Danmark.

Det Blå Danmarks nye youtuber hedder Sebastian Alstrup og er 21 år. Han er allerede et kendt ansigt på Youtube, hvor han har sin egen kanal. Han har dog endnu ikke erfaring med Det Blå Danmark, og kan derfor gå til opgaven med friske øjne som vært på youtubekanalen - World Careers TV.

“Det er en fordel, for jeg er på niveau med dem, vi gerne vil gøre interesserede i Det Blå Danmark. Min tilgang er kæk, nysgerrig og uhøjtidelig, og jeg vil øge unges nysgerrighed for de maritime erhverv,” siger Sebastian Alstrup.

Konkurrencen om de skarpeste hoveder og hænder bliver hele tiden skærpet. Blandt andet tilbyder mange erhverv i dag internationale karrieremuligheder og chancen for at opleve verdenen. Noget der traditionelt gav søfartsbranchen et forspring, når der skulle rekrutteres unge talenter.

Denne udvikling fik Rederiforeningen, med hele det Blå Danmark i ryggen, til at søsætte kampagnen - World Careers - for godt ti år siden. Kampagnen, der med succes har løftet kendskabet til Det Blå Danmark, er blandt andet kendt fra reklamefilm i biografen.

Men eftersom de unges medieforbrug er under hastig udvikling, udvider kampagnen nu med en kanal på Youtube. Sebastian Alstrup får sit eget univers på sociale medier og website, hvor han med videoklip skal guide de unge rundt i de mange karriere- og uddannelsesmuligheder.

“Allerede nu viser vi Det Blå Danmark indefra ved at lade unge fra branchen fortælle om branchen set med deres egne øjne på vores sociale medier. Men der er brug for en blivende eksponering af Det Blå Danmark, og derfor tager vi nu det næste skridt og etablerer World Careers TV,” siger kampagneleder fra World Careers Anne Bay Riisager.

I 2006 kendte kun 4 pct. af de unge til Det Blå Danmark. Ti år senere er det 49 pct. af de unge, der kender Det Blå Danmark. Det er ikke blot kendskabet til kampagnen, der har ændret sig. På flere af de maritime uddannelser, er der sket en stigning i antallet af ansøgere. For eksempel var der på maskinmesterlinjen på Simac i Svendborg 244 ansøgere i 2015. I 2007 søgte blot 147 ind.

Følg World Careers TV og Sebastian her.

Fakta om World Careers og Det Blå Danmark

• Virksomhederne i Det Blå Danmark står for ca. 25 pct. af Danmarks samlede eksport og skaber ca. 100.000 jobs i hele Danmark. Rederierne står alene for godt 20 pct. af den samlede danske eksport.

• Bag Det Blå Danmark står danske rederier, havne, skibsværfter, maritime service leverandører, maritime udstyrsleverandører, myndigheder og organisationer, uddannelsesinstitutioner, forskningsinstitutioner, og universiteter.

• Kampagnen World Careers er en erhvervskampagne, der skal udbrede kendskabet til det maritime erhverv, dets muligheder for job og uddannelse samt at øge antallet af kvalificerede ansøgere, der matcher erhvervslivets specifikke rekrutteringsbehov.

• 81 procent af de unge i målgruppen har hørt om mindst én af uddannelserne i Det Blå Danmark.

1. Anne Bay Riisager
    Kampagneleder, Danmarks Rederiforening