Debat: Maritime ambitioner fra regeringen, tak

01.02.2017 Kommentar

Direktør Jakob Ullegård opfordrer til høje ambitioner fra regeringen, når det maritime vækstteam barsler med sine anbefalinger. Kun sådan holder vi Danmark i front som en førende søfartsnation. Debatindlæg bragt i Fyns Amts Avis, 26. januar 2017.

Ganske vist landede søfart efter Lego, pølsevogne og Sankthansaften, da DR satte 20 danske ting til afstemning i deres bud på en danmarkskanon. Men søfarten kantede sig forbi både kongehuset, lejlighedssange, EM-sejren i 1992 og ikke mindst Den Store Kagedyst Ikke at foragte.

Det er ikke tilfældigt. Det skyldes vores traditioner og historik, men det skyldes så sandelig også nutiden. Med over 200 milliarder kroner i eksport i 2015 -eller 20 procent af Danmarks samlede eksport -så betyder rederierne rigtigt meget. Det skal vi blive ved med.

Det gælder også lokalt. Tag kommuner som Svendborg, Ærø og Langeland, som alle er stærke søfartskommuner. Her bor rigtig mange søfolk, og de maritime erhverv er synlige for alle.

Tilbage i maj 2016 blev der nedsat et maritimt vækstteam af regeringen, som skal give bud på, hvordan vi holder Danmark blandt verdens største søfartsnationer. I dag er vi nemlig nummer otte på listen over lande, som opererer den største handelsflåde -og det er på ingen måde en selvfølge. Den placering skyldes både kommerciel dygtighed i Det Blå Danmark og løbende, bred politisk opbakning til Danmark som søfartsnation.

Det bør være regeringens udtalte ambition, at få dansk søfart på omgangshøjde med andre søfartsnationer igen, når det gælder rammevilkår. Mange steder er det tilfældet, men indenfor en af vores maritime styrkepositioner halter det desværre gevaldigt.

Når det gælder maritim offshore så som olie/ gas og havvind, så kan danske rederier noget særligt.

Koblingen af Nordsøen, en stærk vindindustri og sømandstraditioner har ganske enkelt ledt til en styrkeposition. Desværre halter skattevilkårene for en del af de danske offshore-rederier efter.

Der er ikke adgang til fordelagtig sømandsskat, som ellers gælder for den øvrige handelsflåde. Det har desværre haftsin pris.

Når vækstteamets anbefalinger kommer i marts, så har regeringen således en gylden chance for at ligestille de danske offshore rederier med deres konkurrenter.

En udvidelse af sømandsbeskatningen til hele offshore-området er således en nødvendighed, hvis en dansk, maritim vækstplan rigtigt skal give mening. Det vil understøtte jobs på Sydfyn og give adgang til ny vækst.

Vi ser frem til vækstteamet og vækstplanen fra regeringen, som følger. For vi har i rederierhvervet en klar ambition om fortsat at skabe stor værdi for vores samfund og forblive en af verdens stærkeste søfartsnationer.

1. Jakob Ullegård
    Direktør, Danmarks Rederiforening