Debat: Frihandel er en velstandsmotor

27.12.2016 Kommentar

Danmark har stor gavn af frihandel - og forhåbentlig bliver næste skridt en frihandelsaftale med Japan. Det skriver udenrigsministeren, erhvervsministeren, Landbrug & Fødevarer samt Danmarks Rederiforening i fælles kommentar i Berlingske.

Globalisering og frihandel har samlet set været enestående succeser. Den stigende samhandel mellem verdens lande har over de seneste årtier løftet millioner af mennesker ud af fattigdom, givet billigere varer til danske forbrugere og holdt hånden under den danske eksportøkonomi. Det gavner vores virksomheder, velstand og velfærd.

Danskerne er da også generelt positive over for frihandel. Nye tal fra Eurobarometer viser, at danskerne ligger i den europæiske top, når det gælder opbakningen til øget frihandel. Og LOs Epinion fra november viste, at 54 pct. ser frihandelsaftaler som noget godt, mens kun syv pct. ser dem som negative. Det understreger således den brede erkendelse i befolkningen af værdien af international samhandel for en lille, åben økonomi som den danske. Det er et godt udgangspunkt at bygge videre på.

Men det er desværre ikke alle rundt om i verden, som mærker fordelene ved globalisering. Det er nok en årsag til, at antiglobalisterne har fået mere vind i sejlene i mange lande.

Den folkelige skepsis over for en åben og fri verdenshandel er udbredt. Det er en af de helt store diskussioner, som regeringen derfor også har taget meget alvorligt i det nye regeringsgrundlag.

Det ændrer dog ikke på, at Danmark som nation har stor gavn af, at adgangen til vigtige markeder gøres nemmere for danske virksomheder. EU hjælper Danmark og de andre medlemslande med at forhandle EU-frihandelsaftaler med lande uden for EU.

Danmark er en meget klar fortaler for, at EU skal prioritere nye frihandelsaftaler med vigtige markeder højt. Her er mulighederne store ved en ambitiøs frihandelsaftale mellem EU og Japan.


Stort eksportpotentiale via aftaler

Det kan næsten kun gå for langsomt for EU at få en frihandelsaftale på plads med Japan. Stillehavslandet med knap 130 millioner mennesker er i dag et af de vigtigste eksportmarkeder for blandt andet danske landbrugsprodukter og søtransport.

Eksporten for disse to sektorer udgjorde alene sidste år ca. otte mia. kr. Men dansk eksport til Japan kan blive meget større, hvis vi får en EU-Japan-frihandelsaftale.

En analyse fra konsulentvirksomheden Copenhagen Economics har vist, at dansk eksport til Japan kan øges med ca. 70 pct. ved en ambitiøs aftale. Dermed er eksportpotentialet ved en aftale med Japan cirka lige så stort for danske virksomheder som ved en frihandelsaftale med USA.

Erfaringerne med EUs frihandelsaftale med Sydkorea viser, at der ikke bare er tale om ønsketænkning. Aftalen med Sydkorea trådte i kraft medio 2011. Dansk vareeksport til Sydkorea voksede fra 3,9 mia. i 2010 til 6,4 mia. i 2015, svarende til en stigning på 64 pct.

EU har forhandlet med Japan om en omfattende frihandelsaftale siden 2013.

Under den 18. forhandlingsrunde i midten af denne måned blev der gjort store fremskridt.

Håbet er, at de resterende knaster kan høvles væk i starten af 2017. Det er en forhandling, hvor EU bl. a. presser på for at få fjernet japansk told på landbrugsprodukter og afskaffelse af de relativt mange skjulte japanske handelsbarrierer. For Japan har det især høj prioritet at slippe for EU-told på japanske biler og elektronik. En byttehandel, som både danske virksomheder og danske forbrugere står til at vinde på med bedre adgang til det japanske marked for danske virksomheder og billigere japanske varer for danske forbrugere.

Som eksportnation har vi meget at tabe ved mindre global frihandel. Det er alvorligt for Danmark, at omfanget af handelsprotektionisme stiger i disse år. Derfor lægger vi stor vægt på, at EU står sammen om ønsket om frihandel.

Danmark har i EU været blandt de mest klare fortalere for en ambitiøs frihandelsaftale med Japan. Der er brug for at vise, at frihandlen ikke er gået i bakgear, men stadigvæk er en velstandsmotor til gavn for alle danskere.

Anders Samuelsen er udenrigsminister, Brian Mikkelsen, erhvervsminister, Martin Merrild, formand for Landbrug & Fødevarer, Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening.

Tilmeld nyheder

Tilmeld til 'Seneste nyt' og du får en meddelelse pr. mail, når der er nyt fra Rederiforeningen. Tilmeld dig Kompas og modtag Rederiforeningens elektroniske nyhedsbrev.

Kontaktpersoner

  1. Anne H. Steffensen
    Adm. direktør, Danmarks Rederiforening
    Telefon:   +45 3348 9210
    Mobil:   +45 2434 3775